بسم الله الرحمن الرحيم

الكشف الطبي :
==========



*يهدف اختبار المستوى الطبي على الطلبة المتقدمين بالكليات و المعاهد العسكرية إلى :


- تحديد اللياقة الطبية للطالب ليكون مدبئيا لائقاً طبياً كطالب بإحدى الكليات أو المعاهد العسكرية.



- التحقق من قدرة الطالب صحياً للخدمة كضابط بالقوات المسلحة في إحدى الأفرع الرئيسية ( قوات برية - قوات بحرية - قوات جوية - قوات الدفاع الجوي ).




* يقوم بالاختبار لجنة طبية تشكل لهذا الغرض و يكون قرارها نهائيا و لا يعتد بأي نتائج طبية خارج هذه اللجنة و يتم الاختبار بالقومسيون الطبي للكلية الحربية و بالنسبة للطلبة المرشحين للكلية الجوية يتم اختبارهم في المجلس الطبي الجوي ( شارع خضر التوني متفرع من شارع الطيران بمدينة نصر ).




* يتم الكشف الطبي على الطالب في جميع التخصصات الطبية وفقاً للمستويات المعمول بها داخل القوات المسلحة و المستويات الطبية المطلوبة لكل كلية و المستويات المطلوبة لكل شعبة أو تخصص و لا بد من تواجد بطاقتك الشخصية معك خلال الكشف الطبي.




* ترشح اللجنة الطبية من تنطبق عليه شروط الترشيح للكشف في الكلية الجوية لاستكمال الكشف في المجلس الطبي الجوي.




* تعلن نتيجة الكشف الطبي فور ظهورها بالقومسيون الطبي بالكلية الحربية و على الطالب الالتزام بعدم مغادرة القومسيون الطبي قبل معرفة نتيجة الاختبارا الطبي و ميعاد اختبار اللياقة البدنية في حالة نجاحـــــــه.



* الكشف الطبي للكليات و المعاهد العسكرية ( عدا الكلية الجوية ) يومان فقط.




* ينقسم اليوم الأول للكشوفات الخارجية و الظاهرية مثل :-



- كشف التناسق ( طول - وزن - عرض الصدر )


- كشف العظام ( الكشف عن الكسور و التشوهات الخلقية مثل التصاق الفخدين و تقوس الساقين و الفلات فوت )

دة بيشوف شكل الجسم وبعض الحالات مثل الفلات فوت اتقوس الالتصاق الناتج عن التقوس واحيانا بيطلب منك عمل عقلة وعلى فكرة الكشف دة بيطلع اكثر من 60%من الناس اللى طالعة طبى


- كشف الجلدية ( الكشف عن أي أمراض جلدية )
يتم عرضك على الدكتور وبيشوف اذا كان عندك اى جرح او مرض جلدى

- كشف الرمد ( قياس مستوى النظر - عمى الألوان )
الكلية الحربية - الكشف الطبينبدا بعمى الالوان بيعرض عليك كذا صورة وتقول الرقم اللى فيها ولو عاوز تختبر (http://www.freevisiontest.com/intro.php)نفسك الصورودة رابط لو عاوز تشوف الكشف ازاى(http://asaher.com/testco/test1.php) بعد كدة كشف الرمد انت طبعا عارف اللوحة اللى عليها دوائر مفتوحة


- كشف الجراحة ( الكشف عن أي عمليات جراحية في الجسم و الجهاز التناسلي و العيوب الخلقية فيه و عملية البواسير و دوالي الخصيتين و الناموس الطبيعي )


- كشف رسم القلب ( قياس معدل ضربات القلب و انتظام عمل عضلة القلب )


- كشف الباطنة ( الكشف عن وجود أي عيوب أو مشاكل في الجهاز الهضمي و الكبد )


- كشف الأنف و الأذن و الحنجرة


- الكشف النفسي ( الكشف عن وجود أي خلل نفسي ظاهر في النطق أو التحدث )


- كشف قاع العين ( الكشف عن وجود أي عيوب في العين الداخلية أو تصحيح للنظر بالليزر أو الليزك )


________________________________



* اليوم الثاني ينقسم إلى :-


- كشف الأشعة على الصدر ( لكشف أي عيوب في الجهاز التنفسي و مدى تأثره بالتدخين )


- التحاليل الشاملة ( بول - دم ) للكشف عن الانيميا أو أي أمراض في الدم و السكر و غيرها من الأمراض.



______________________________________________



نصائح هامـــــــــــــة للمتقدمين :
====================



اللياقة الطبية لمصلحتك حيث أن من لا يستطيع تحقيق المستوى المطلوب للقبول للكليات و المعاهد العسكرية لا يستطيع الاستمرار في الكلية أو المعهد لذلك :



- تجنب الحصول على أي دواء قد يغير من صفتك الطبية أو نتائج التحاليل.



- يجب الإفصاح عن الأمراض أو العمليات الجراحية التي أجريتها في أي مرحلة من حياتك قبل الكشف الطبي عليك و ذلك خلال عرضك على اللجنة الطبية المختصة.



- تأكد من نظافة الأذن و غسلها قبل توقيع الكشف الطبي عليك.



- تأكد من تخفيف شعر الرأس و حلاقة شعر الإبط و العانة بالكامل.



- تأكد من إحضار بطاقة تحقيق الشخصية خاصتك خلال الكشف الطبي.




- احصل على قسط كافي من النوم و الراحة قبل ذهابك للكشف و تجنب الإرهاق و السهر ليلة الكشف حتى لا تتأثر حالتك الصحية بذلك.




- الطلبة الذين يحق لهم الكشف بالنظارة الطبية هم الطلبة الذين يتم الكشف الطبي عليهم لصالح الكلية الفنية العسكرية فقـــــــــــــــــط و أيضاً الطلبة حملة المؤهلات العليا بحد أدنى للنظر 6/9.




- لا يعتد بأي كشوفات أو تحاليل أو تقارير طبية بخلاف ما يصدر من القومسيون الطبي العسكري لطلبة الكليات و المعاهد العسكرية.

____________________________



موقع العسكرية المصرية

موقع المصرية لمساعدتك فى التقديم للكلية الحربية و الشرطة

رسالة أحدث
هذه اخر مشاركه.

هناك 39 تعليقًا:

  1. طيب انا دلوقتى عندى السكر هل ده يمنعنى انى ادخل كلية فنيه عسكرية

    ردحذف
  2. عاوز اعرف انا عندي ضرس مسوس وخالع ضرس عاوز اعرف في تاثير في القبول للكلية الجوية

    ردحذف
  3. انا عندي ضرس مسوس واحد مخلوع في تأثير للقبول بالكلية الجوية عاوز الرد بسرعه والنبي

    ردحذف
    الردود
    1. البواسير من الدرجة الكام تخرج اختبارات

      حذف
  4. انا عندي دوالي خصيه من الدرجه التانيه ف الشمال بس اعمل العمليه ولا لا

    ردحذف
  5. دراعي متخيط من وانا ف 3 ابتدائي 6 غرز هل دا هياثر وهيوقعني ف الطبي

    ردحذف
  6. عندي بواسير درجه ثالثه وه بعالجها هل هخرج جراحه ؟ و لو عملت العمليه بالليزر هخرج برضو ولا ايه

    ردحذف
  7. انا عندي الرجل الشمال الصباع التاني جاي بميل بسيط شويه ناحية الشمال والصباع التالت متني للتحت هل ده يطلع من الكشف الطبي

    ردحذف
  8. انا عامل فتق اربي بس جراحه تجميل وشبكه هيأثر ولا لا

    ردحذف
  9. انا عامل عمليه من ٤ ابتدائي كان عند كيس ميه اتولدت بيه وعملت عمليه وحشته وهعمل عملية تجميل ده هينفع يدخلنى ولا لا

    ردحذف
  10. طيب انا عندي ضرسين مسوسين وسنه انا اخلع الضرسين واحشي السنه ولا ايه ارجو الرد

    ردحذف
  11. انا عندى فلات فوت لحمى وبعمل التمارين لإظهار قوس القدم علما بأنى بطل جمهورية فى السباحة هل الفلات فوت اللى عندى يمنع دخول الكلية الحربية؟

    ردحذف
  12. انا كنت عملت دوالي الخصية من ٩سنين... ورجعت تاني هل ده يمنعني من دخول الكلية الحربية

    ردحذف
  13. انا عندي فلات فوت مرن بس ضاهر







    هل ده يمنع من دخول الكليه الحربية

    ردحذف
  14. عندى فلات فوت يمنع من دخول الكلية العسكريه

    ردحذف
  15. انا بشرب سجائر بس من حوالي 7شهور بس مبشربش جامد فيها ممكن اربع او خمس سجائر كل يوم ده ياثر في الكشف الطبي

    ردحذف
  16. الطول 168 هل ده يأثر على القبول للكية الحربية

    ردحذف
  17. الطول 168 هل ده يأثر على القبول للكية الحربية

    ردحذف
  18. الدوالي بتخرج من الدرجة الكام وايه نظامها

    ردحذف
  19. عندى تضرر فى الخصيه الشمال هل ده هيأثر فى التقديم للحربيه

    ردحذف
  20. الفلات فوت المرن النسبي بيخرج من الاكاديمية الحربية للضباط المتخصصين ولا لا

    ردحذف
  21. طب حضرتك الفلات فوت بياثر ويطلع من الكليه الحربيه ولا لا

    ردحذف
  22. دوالي الخصيتين بتخرج ؟

    ردحذف
  23. دوالي الساقين بتهرج وارجوو الرد

    ردحذف
  24. دوالي الساقين بتخرج من حربيه

    ردحذف
  25. انا عندي فلات فوت لحمي هل دا يخرج

    ردحذف
  26. لو سمحت انا عندي فلات فوت نسبي هل هو بيخرج ولا لاء

    ردحذف
  27. الفلات فوت الجزئي بيتعالج. ولو اتعالج اقدر اخش الكليه الحربيه

    ردحذف
  28. طيب أنا عامل عملية الزايده عادى ولا لا

    ردحذف
  29. عندي كليه واحده تاثر ولا لا

    ردحذف
  30. هل دوالي الساقين تخرج من الكليات العسكرية ارجو الرد 🥺

    ردحذف
  31. ممكن بعد اذنك سوال لو أنا كنت وأنا صغير إتحرقت فى دراعى مكان العضلات كده هل ده ليمنع من الدخول الحربية

    ردحذف